Vandringstips

Det finns mycket som du bör tänka på inför din vandring. Vi har samlat några av våra bästa tips för att du ska få en så trevlig och fantastisk upplevelse som möjligt. Vi hoppas att våra tips kommer att få dig att känna dig mer förberedd inför din första vandring. Se även vår sida om förberedelser inför Fjällräven Classic för mer tips om vad du kan göra innan du vandring.  

Packa ryggsäcken rätt

I förberedelser går vi igenom hur viktigt det är att du ställer in ryggsäcken rätt för att det ska kännas bekvämt och att vikten ska kännas så lite som möjligt på din rygg. Du kommer gå långa sträckor och ju mer obekvämt det känns desto jobbigare kommer det att bli. Att ställa in ryggsäcken rätt är dock bara en del av att ryggsäcken ska sitta bekvämt. Det gäller också att du packar ryggsäcken rätt. En bra utgångspunkt är att ryggsäcken ska packas efter användning med tyngre saker packade mellan dina skuldror och nära din rygg.

I botten av ryggsäcken ska du lägga kläder som du inte kommer att använda under dagen som till exempel underkläder och underställ. Du kan med fördel lägga de rena kläderna i små vattentäta påsar för att undvika att de inte blir blöta. Här kan du även lägga sovsäcken och liggunderlaget. Du kan sedan fylla på med tyngre packning som exempelvis tältet. Den tyngre packningen ska ligga nära ryggen och mellan skuldrorna för att den ska kännas så lite som möjligt och vara lättare för dig att bära. Sedan är det bara att fylla på med packning runt den tyngre packningen. Tänk på att vatten, gaskök och mat ska vara lättillgängligt då du kommer behöva det under dagen. Vissa kläder som till exempel regnkläder eller en varmare tröja bör ligga lättillgängligt så du slipper stanna till under en längre tid och packa om för att komma åt dem. 

I övrigt innehåller de flesta ryggsäckarna små fickor där du med fördel kan lägga lättåtkomligt tilltugg och vatten för snabb energi. Tänk även på att inte packa för mycket saker. Underkläder och strumpor kan till exempel återanvändas så länge du håller dem torra. Se en mer detaljerad beskrivning om hur du ska packa din ryggsäck

Impregnera dina skor

Det är viktigt att dina vandringskängor tål vatten när du vandrar. Det kan både börja regna och beroende på var du vandrar så kan du behöva gå i vatten. Impregnera dem innan vandringen så du slipper bli blöt om kängorna och fötterna. Vanligt vax används som impregnering för de flesta läderkängor och gör kängorna vattentäta. Hör i butiken där du köper dina vandringskängor om du har kängor av ett annat material för att säkerställa hur du gör dem vattentäta till vandringen. 

Placera regnkläder lättillgängligt

Många vandringsleder ligger i områden som har ett varierande klimat och det kan snabbt slå om till regn och rusk. Det är därför extra viktigt att du har regnkläder lättillgängliga för att slippa bli blöt. Du slipper då öppna stora delar av din ryggsäck så att din packning blir blöt. Du kan till exempel packa regnbyxor och regnjacka med regnskyddet till väskan i topplocket. Det är då väldigt smidigt att komma åt för att snabbt sätta på sig när det börjar regna.  

Rätt teknik för stavarna

Vi rekommenderar starkt att du har vandringsstavar för din vandring. Det underlättar verkligen för rygg och knän och gör att du tar dig fram snabbare, framförallt när du är trött. För att undvika att få ont i knäna är det dock viktigt att du övar med vandringsstavarna innan vandringen och då speciellt nedförsbacke eftersom det kräver en viss teknik. Du ska slå stavarna framför dig och låta stavarna ta den största delen av vikten nedför. Om du inte använder stavarna på rätt sätt nedför kan du få ont i knäna då de överbelastas.

Använd dubbla strumpor

Även om du har gått in dina vandringskängor som en förberedelse inför vandringen kan du fortfarande drabbas av skavsår. Vi har därför två tips på hur du kan undvika skavsår under vandringens gång. Du kan smörja dina fötter i försvarets hudsalva och använda dubbla strumpor i dina vandringskängor, ett par som är i syntet för att ta upp svett och ett par varmare i ull. Du motverkar då friktion och risken för skavsår.

Fyll på med energi

Längre vandringar i svår terräng är en extrem fysisk utmaning för din kropp. Det är därför viktigt att ständigt fylla på din kropp med vätska och mat för att hålla uppe energinivån och undvika blodsockerdippar. Förutom att du ska äta frukost, lunch och middag är det viktigt att fylla på med snacks och vätska mellan måltiderna. Packa snacks lättillgängligt så du snabbt och enkelt kan fylla på med energi när du behöver. Exempel på snacks med snabb energi som du kan packa är powerbars, nötter, torkad frukt, choklad och majskakor. Det är även viktigt att hela tiden fylla på med vatten för att hålla uppe energinivån. Du kommer att kunna fylla på din vattenflaska direkt från vattendrag och se därför till att du tömmer vattenflaskan regelbundet.    

Ta pauser och njut

Glöm inte bort att ta pauser regelbundet för att kunna njuta av och ta in den vackra natur som du vandrar i. De flesta av platserna som du besöker går bara att ta sig till genom att vandra så tänk på det när du är där. Pauser gör också att du kan återhämta dig och fylla på med energi. Det kan också vara skönt att ta av dig skorna och lufta fötterna vid tillfälle. Det är en oslagbar känsla!