Fjällräven Classic – Ett makalöst äventyr under kontrollerade former

Fjällräven Classic erbjuder den perfekta möjligheten för nybörjare att vandra en lång distans i obebyggd terräng utan att vara helt utelämnad åt naturen. Vetskapen om att andra deltagare alltid finns nära och de bemannade stationerna längst banan inger en skön trygghetskänsla samtidigt som man nästan helt ostört kan njuta av naturen i all sin prakt. Fjällräven Classic finns i fyra etapper: Sweden, Denmark, USA och Hong Kong. Från och med 2020 adderas även Korea, Tyskland, Kina och Storbritannien i utbudet. Vi har (än så länge) bara deltagit vid den svenska vandringen och därför kommer vi bara beröra den sträckan.

vandringspass fjällräven classic

Fjällräven Classic Sweden

Den svenska upplagan är en 110 km lång sträcka med start i Nikkaluokta och målgång i Abisko. Vi bestämde oss för att delta vid vandringen eftersom vi var nyfikna på naturen i Lappland och att vi ville smaka på vildmarkslivet, med gaskök och tält, men med insikten att vi inte var redo för en soloräd längst Kungsleden. Därför passade Fjällräven Classic utmärkt. När vi anmälde oss till den svenska etappen hade vi högt ställda förväntningar på grund av allt gott vi hört om naturen och evenemanget. Med facit i hand kunde vi konstatera att det överträffade alla förväntningar med råge. Det var en fantastisk upplevelse som bjöd på en rejäl vildmarksupplevelse med makalös natur, frisk luft och en befriande känsla av att vara bortkopplad från omvärlden för en stund. Det var verkligen en härlig känsla att bara fokusera på naturen och inte ägna arbetet den minsta tanke, vilket var första gången sedan vi gick in i arbetslivet. Vi kan konstatera att vi fick mersmak och vi kommer garanterat delta vid fler tillfällen och i andra länder. Delar av vår vandring kan man se i vår film nedan.

Inför vandringen

I och med att detta var vår första längre vandring fick vi tillbringa mycket tid åt förberedande träning samt att leta upp och köpa bra utrustning som passar klimatet längst Kungsleden. Vi har dokumenterat de förberedelser som gjordes inför vandringen och listat all utrustning och kläder vi hade med oss under Fjällräven Classic. Vi är speciellt nöjda med vår packlista i och med att det inte var lätt att hitta bra guider för vad man skulle ha med sig, men all vår utrustning kom till användning, det var inte överdrivet tungt och vi kände aldrig att något saknades.

Packlista för Fjällräven Classic

I avsnittet listar vi all utrustning vi hade med oss på vandringen. Inför vår vandring märkte vi att det var svårt att hitta en bra packlista för fjällräven classic och därför vill vi gärna dela med oss av vår. Fjällräven har listat en del kläder att ta med, men övrig utrustning saknas och deras lista innehåller bara sina egna produkter. Förhoppningsvis blir vår lista ett bra komplement till Fjällrävens egna packlista.

Våra ryggsäckar vägde 16,3 kg respektive 13,5 kg vid starten, men kändes betydligt lättare tack vare ryggsäckens goda design. Väl i mål kunde vi glatt konstatera att all utrustning kommit till användning och att vi saknade inget under vandringen.

Vi var båda väldigt nöjda med vår packning och hur den fördelades mellan oss och kommer troligtvis inte ändra något i vår packlista till nästa Fjällräven Classic i Sverige. Däremot vill vi gärna lyfta fram de produkter vi var mest nöjda med och som absolut inte kommer ersättas:

• Vandringskängorna – fantastiska kängor där ergonomi och komfort uppenbarligen varit i fokus. Perfekta vandringskängor för Fjällräven Classic. Vi slapp skavsår, blöta fötter och räddades från en och annan stukning.
  • Vandringsbyxorna – så extremt komfortabla att man inte vill ha på sig andra byxor igen.
  • Ryggsäckarna – Rymliga och bekväma att bära. De är tyngre än många andra modeller men den goda designen gör att vikten inte känns av.
  • Tältet – Rymligt och förhållande vis lätt att bära sett till dess storlek. Stod emot regn och vind trots hårda förhållanden under första natten.
  • Liggunderlagen – Sköna att sova på, smidiga att blåsa upp med tillbehöret för ändamålet, höll värmen bra och tog absolut ingen plats i ryggsäcken.

En mer detaljerad lista följer nedan.

Gemensam utrustning

Hans utrustning

• Ryggsäck: Kajka 75 (Ersatt av modellen Keb 72)
  • Sovsäck: Abisko Three Seasons Long, Atlantic Blue OneSize
  • Huvudkudde: Fjällräven Travel Pillow
  • Liggunderlag: Exped Synmat HL LW

• Ulltröja: Fjällräven Singi Knit Sweater M, Dark Grey
  • Skaljacka: Fjällräven Keb Eco-Shell Jacket
  • Regnbyxor: UrbergTarfala Pants Men, Matte Black M
  • Underkläder: Seamless Tech Boxer, Steel Blue S-M x2 Ambitious Tech Boxers Men, Grey Melange M x2
  • Handskar: Hestra CZONE PICK UP - 5 FINGER Unisex
  • Mössa: Fjällräven Lappland Fleece Hat
  • Underställ: Helly Hansen
  • T-shirt: Dri-FIT
  • Vandringskängor: Hanwag Men's Tatra II Gore-Tex

Hennes utrustning

• Ryggsäck: Fjällräven Kajka 65 L W (Ersatt av modellen Keb 52)
  • Huvudkudde: Fjällräven Travel Pillow
  • Sovsäck: Fjällräven Abisko Three Seasons Woman

• Underkläder i ull x4
  • T-shirt i syntet x2
  • Mössa i ull

Hur packningen var fördelad vid starten

Här redogör vid för hur vår packning var fördelad mellan de båda ryggsäckarna när vi skulle bege oss mot bussarna till Nikkaluokta. För att förtydliga: här listas bara den utrustning som var packad i ryggsäckarna vid starten, alltså exklusive kläderna vi hade på oss.

Kajka 75 - 16,3 kg vid starten

• Mössa
  • Underställ x2

Vandringsleden

Vandringsleden är som sagt 110 km lång sträcka med en rad checkpoints längst med vägen. Vid varje checkpoint står ett tält, som är bemannat dygnet runt, och det är där man som deltagare får sitt vandringspass stämplat. Man får tälta fritt längst leden (bortsett från Abisko Nationalpark där särskilda regler gäller) men vi valde att slå läger vid checkpoints eftersom det garanterade närhet till vatten, andra deltagare och underlättade planeringen eftersom distansen mellan checkpoints står utskrivet i vandringspasset. Vandringsleden är märkt med orangemålade stenar vilket underlättade navigeringen i terrängen en hel del.

oranga markeringar längst kungleden
En orangemålad sten visar att man är på rätt väg. I bakgrunden syns en stolpe med rött kryss vilket är ledens markering under vintertid.

Nikkaluokta – Kebnekaise (19 km)

Starten gick klockan 13.00 från Nikkaluokta där vi var ca 300 som började samtidigt. Den första sträckan var därför ganska trång men efter någon timme blev det glesare. Nikkaluokta ligger där tre dalgångar möts och har länge varit inkörsporten till det mäktiga Kebnekaiseområdet. Vi möter därför en hel del vandrare som är tillbaka från att bestiga Sveriges högsta berg. Den första sträckan karaktäriseras av björkskog och steniga stigar. Terrängen var relativt enkel jämfört med den terräng som vi stötte på senare under vandringen då det märks att det är välbesökt sträcka. Efter fem kilometer passerar vi sjön Ladtjojaure där Restaurang Enoks bjöd på en fantastisk renburgare med utsikt över den vackra sjön och den bergiga omgivningen. Vi fortsatte sedan vandringen i björkskogen med målet Kebnekaise framför oss hela tiden. Vädret var svårbedömt då det var väldigt blåsigt och regnade från och till. När vi kom fram till Kebnekaise Fjällstation 17.45 fick vi reda på att ingen släpptes vidare då det blåste kraftigt på fjället.

Kebnekaise – Singi (15 km)

Vi börjar nästa etapp klockan 10.30 då det slutat regna. Etappen är fortsatt stenig men omgivningen är annorlunda från första etappen. Nu dominerar de höga bergen och träden ersätts av grön mossa som färgar omgivningen. De första kilometrarna omgavs vi av Kebnekaise och resterande längs med det vackra och mäktiga berget Singi som skiftar i grönt och grått med vatten som rinner ner från toppens fjäll. En å slingrar sig genom dalen och längs med vandringsleden. Det var en påfrestande och jobbigare etapp då vi gick upp och ner i den tunga terrängen och det ständigt kändes som att vi snart var framme eftersom stigen svängde runt krön hela tiden. När vi slutligen fick syn på Singistugorna var det ca 3 kilometer nedför vilket tog hårt på knäna om man inte använde stavarna rätt. Vid Singistugorna stannade vi för middag då målet denna dag var att hinna med två etapper. Här smakar vi även på fjällvattnet för första gången vilket var magiskt.

Singi – Sälka (13 km)

Vi fortsatte vandringen klockan 16.45 mot Sälka där vi planerade att spendera natten. Vädret slog om och det regnade hela etappen. Omgivningen domineras av de höga bergen men dalarna är bredare vilket gjorde att man kände sig nästan helt ensam denna etapp. Ån går efter några kilometer över till en fors som utgör ett mäktigt nästan overkligt ljud. Varje del av forsen som vi passerade gjorde man på vingliga broar. Etappen var fortsatt stenig men inte lika mycket upp och ner som etappen till Singi. Sälkastugorna såg vi inte förrän vi var väldigt nära vilket gjorde etappen lång och påfrestande. När vi väl kom fram till Sälka 20.55 var vi helt slut efter den tuffa terrängen i 2,8 mil. I Sälka fanns det möjlighet att bada bastu och fylla på med mat. Naturen var väldigt fin och vi passade på att ta en tältplats precis intill den rinnande forsen.

Sälka – Tjäktja (14 km)

Vi började denna etapp klockan 11.25 nästa dag. Denna etapp var den jobbigaste på hela vandringen då vi gick upp för Kungsledens högsta punkt, Tjäktjapasset 1 140 m.ö.h. Men efter var det bara nedför – 600 höjdmeter är det till Abisko. Den högsta punkten tog man sig upp till genom att näst intill klättra uppför berget vilket var väldigt svårt med den tunga ryggsäcken på ryggen. I och med det regniga vädret dagen innan så var det bitvis väldigt lerigt och blött vilket satte kreativiteten på prov. Flera delar som man tog sig fram på var även rinnande vatten där vi fick hoppa fram på stenar. Efter att vi tagit oss upp till toppen var det nedför efter det vilket låter lättare än vad det är men med rätt stavteknik belastar man inte knäna i onödan. Dalen efter berget var nästan åtta kilometer och var extremt stenig. Vi fick hoppa fram bitvis och blicken var ständigt på fötterna. Vi kom fram till Tjäktja 16.40 och åt middag där.

Tjäktja – Alesjaure (13 km)

Vi fortsatte vandringen 17.30 och det visade sig att de värsta etapperna och underlagen var över. Denna etapp hade relativt mjukt underlag för fötterna även om det fanns en del stenar här och var. Det var första gången som vi gick på vad som mest kan liknas vid en stig. Sträckan hade en helt fantastisk omgivning och ån som följde längs med stigen var i turkos färg som slutligen gick ihop med den vackra sjön Alesjaure. Vi såg hela tiden var etappen tog slut och det var magiskt att vandra i skymningen med doften av bränt ved från bastun. I Alesjaure fanns det möjlighet att bada bastu, värme sig i en stuga, handla förnödenheter och fylla på med mat. Vi kom fram klockan 21.25 och satte upp tältet med en fantastisk utsikt över sjön.

Alesjaure – Kieron (18 km)

Vi passade på att njuta en hel del vid Alesjaure som erbjöd storslagna vyer över den fantastiska sjön. Solen sken även vilket tillförde en hel del till det redan fantastisk vackra landskapet. Vi började etappen klockan 13.00 och vandrade då mot nästa stopp i Kieron. Hela den första delen av etappen var längs med den turkosa sjön Alesjaure där man kunde fylla på vattnet direkt i sjön. Underlaget var fortsatt enkelt jämfört med tidigare etapper och vi följde en stig hela vägen. Efter ungefär halva sträckan kom vi till berget Kartinvare där terrängen var tuffare och stenigare. Den första delen var uppför och tung för benen. När vi sedan gick nedför blev det nästan jobbigare då den delen var väldigt stenig vilket gjorde det svårt att använda stavarna rätt. När vi kom ner till checkpointen väntade en härlig överraskning då det bjöds på kaffe och pannkakor. Vi kom fram till Kieron 19.00 och valde att stanna över natten då nästa etapp var den sista som gick genom Abisko. I Abisko får man endast tälta på angivna platser då det är en nationalpark.

Kieron – Abisko (17 km)

Sista etappen påbörjade vi ganska tidigt och gav oss av redan 09.30. Omgivningen är densamma som den första etappen och karaktäriseras av björkskog. Den första delen av etappen fanns berget Kieron på höger sida och sjön Abiskojaure på vänster sida. Etappen var väldigt grön och vacker. Vi pinnade på rätt bra då underlaget var tacksamt och vädret var på topp. Man märkte att nationalparken var välbesökt då det var tydliga stigar den sista etappen och bitvis grusväg. Vi möttes även av en hel del människor som var på dagstur i parken. När vi nådde målet klockan 13.00 möttes vi av applåder av flera som redan satt och firade vid Abisko Turiststation. Abisko Turiststation inramas av Lapportens karaktäristiska u-siluett, fjällmassiven i söder och den stora sjön Torneträsk i norr.

Målgång och priser

Vid målgången i Abisko får man ta emot en medalj, ett strykmärke och en brosch. Broschen var en miniatyrversion av Fjällräven Classic Swedens logotyp.

Fjällräven classics medalj, strykmärke och brosch vid målgången
Vid målgången fick vi ta emot varsin medalj, strykmärke och brosch. Bilden är från Fjällräven Classic 2019.