Börja vandra - En guide för nyblivna vandrare

Välkommen till borjavandra.se – sidan för dig som tänkt att börja vandra. Sidans syfte är att underlätta din uppstart genom att bistå med tips, tricks och information om vandring och friluftsliv.

Vi delar med oss av tankar kring förberedelser, utrustning, träning och annat som kan känns svårt i början. Är du en av de som tycker vandring låter spännande men som inte gjort slag i sak än och kommit igång, hoppas vi att vår sidan ger en knuff i rätt riktning.

Om oss

Vi som driver borjavandra.se är ett par med kontorsjobb som funnit charmen i att tillbringa en del av vår lediga tid i naturen. 

Det blir åtskilliga skogspromenader under årets varma månader och vi försöker hinna med minst en flerdagarsvandring per år. 

Sov i tält

Vill du uppleva en rejäl friluftsupplevelse rekommenderar vi dig att packa din väska och ge dig iväg på en flerdagarsutflykt. Känslan att få vara ute i det fria och sova i tält är oslagbar.

Däremot kan det vara lite avskräckande att ge sig iväg första gången och därför väljer säkert många bort det. 

Börja i så fall i en miljö du är bekant i eller deltag i ett arrangerat evenemang, exempelvis som vår upplevelse från Fjällräven Classic

Ha kul

Det är lätt att bli uppslukad av alla förberedelser i uppstarten innan man kommer igång med sin vandring: träning, köpa vandringsutrustning, planering och så vidare. 

Man får inte glömma syftet med vandringen: att ha kul och koppla av. Glöm inte bort det och ifall det känns som en belastning bör man ta ett steg tillbaka och faktiskt påminna sig om varför man vill ut i naturen. 

 

Att tänka på innan du börjar vandra

Även om det kan det vara lockande att komma igång så snabbt som möjligt finns det en del saker att tänka på innan man genomför en längre vandring. Våra främst råd är:

  • Köp bra utrustning - är nog det bästa råd vi kan ge. Se till att köpa utrustning av god kvalitet som håller, och som framför allt är av toppskick ur ett ergonomiskt perspektiv. Tänk på att det är långa sträckor man går och kompromissar man på komfort kommer man märka av det. Det finns ett väldigt bra internationellt citat som passar in i kontexten: ”buy quality, cry once”.
  • Gå in vandringskängorna - först och främst: köp bra kängor. Kängorna och ryggsäcken är de två artiklar man börja lägga ner mest kraft på att hitta rätt. När man väl hittat ett par vandringskängor som passar bra ska man se till att gå in dem under en längre period innan man ger sig iväg på en lång vandring. Detta för att anpassa sulan efter foten så att skavsår och skador undviks.
  • Träna - se till att träna upp styrka och kondition med fokus på de muskelgrupper som är viktiga för längre vandringar.
  • Börja med anordnade event - det kan kännas lite överväldigande att ge sig ut i det fria när man saknar tidigare erfarenhet. Ett tips för de som känner så är att delta i anordnade vandringar för att få upp vanan. Det är så vi gjorde och vi blev väldigt nöjda med upplevelsen.

Tre fördelar med vandring

Det finns en rad fördelar med vandring och friluftsliv. Här listar vi de främsta argument vi har på frågan varför man ska börja vandra:

  • Upplev fantastiska platser - tack vare friluftsliv kommer man i kontakt med platser och miljöer man säkerligen inte fått chansen att uppleva annars. I många fall rör det sig om i det närmsta orörd natur med väldigt frisk luft som gör gott för både kropp och själ.
  • Lämna vardagsstressen - vandring erbjuder ett perfekt tillfälle att rensa tankarna och släppa vardagsstressen bakom sig ett för ett tag. Under längre vandringar är det bara nuet och omgivningen som upptar sinnet, vilket är en skön omväxling mot vardagen. Många av de längre vandringslederna som finns saknar mobiltäckning och därför kan man inte bli påmind om det som pågår på kontoret.
  • Träning och motion - vandring stärker kroppens muskler (framför allt funktionell styrka) och har en positiv inverkan på konditionen. Det är kanske inte det första man tänker på men det är onekligen en positiv bieffekt som förbättrar humör och motverkar skador och den stelhet som stillasittande kontorsarbete kan leda till.